Home › Blog

Klantonderzoek als sleutel voor succes

10 voordelen

“Onze 24-uurs klanten service! Goede prijs-kwaliteit verhouding. Uh, geen idee eigenlijk. Onze duurzame verfproducten? Vriendelijk personeel in de bediening. Dat we ze steeds op de hoogte houden van fiscale wijzigingen. We doen ons best, hè? Ik denk onze mooie locatie. Onze innovatieve producten! Je hoort wel eens wat, maar wat ze nou het meest waarderen…..?

Weet jij eigenlijk wat jouw klanten waarderen en hoe ze over jou denken? Bevelen zij jou aan bij anderen? Vraag jij jouw klanten en relaties wel eens echt naar hun mening in een klantonderzoek? Wat levert dat op voor jouw bedrijf?

Een verborgen schat aan gratis marketeers

In het blog “Groeien met aanbevelingen” deelden we eerder al het inzicht dat klanten die enthousiast  zijn over jou of jouw merk, dat delen met anderen. Zij zijn jouw gratis marketeers en denken graag met je mee om jou en je merk groter te maken! Maar wat als je niet weet wie het zijn. Dan wordt het lastig om gezamenlijk op te trekken.

Jouw promotors aan het werk

Met gericht klantenonderzoek breng je in beeld wie jouw promotors zijn. Dat geeft jou de mogelijkheid tot allerlei krachtige activatie acties om jouw gratis marketeers aan het werk te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld bij een eerstvolgend event waarvoor je prospects uitnodigt, heel bewust jouw grootste promotors uitnodigen. De promotors kunnen hun enthousiasme kwijt, wat natuurlijk heel aanstekelijk werkt op de prospect en het vergroot meteen het vertrouwen om met jou zaken te doen.

Maar er is meer

Weten wie jou promotors zijn, is een van de belangrijkste redenen voor klantonderzoek. Maar daarnaast levert onderzoek een heleboel andere inzichten op en is de brandstof voor groei en  verbetering. Het maakt zichtbaar waar en hoe het verschil gemaakt kan worden en hoe jouw product of dienst nóg aanbevelenswaardiger kan worden.

10 Voordelen van klantonderzoek

  • Aanbeveling. Weten wie jouw promotors zijn, geeft enorm veel mogelijkheden om op door te pakken. Het onderzoek moet natuurlijk niet anoniem gebeuren, want je wilt precies weten wie het zijn.
  • Belofte. Onderzoek geeft input om de meest overtuigende belofte van jouw organisatie zichtbaar te maken en te formuleren. Hiermee wordt het makkelijker om nieuwe klanten aan je te binden.
  • Innovatie. Het is een geweldige en snelle manier om jouw nieuwe ideeën te toetsen. Je bespaart een berg tijd als je je jouw promotors vraagt wat ze van jouw nieuwe idee vinden.    
  • Kansen & Trends. Wat leeft er onder jouw doelgroep? Waar liggen ze wakker van? Op welke oplossingen zitten ze te wachten? Je kunt daar naar gissen of het ze gewoon vragen. Belangrijke input om jouw producten en diensten op af te stemmen!
  • Reputatie. Waar sta jij nu? Hoe en in welke mate wordt er over jouw bedrijf gesproken.  Een scherp beeld van jouw huidige reputatie stelt je in staat je positie te versterken.
  • Loyaliteit. Weten waarom klanten loyaal zijn is enorm belangrijk in de strategie bepaling. Zijn klanten loyaal vanwege de prijs, de service of door een gebrek aan alternatieven? Welke groep wil je groter maken en aandacht geven?
  • Communicatie. Onderzoek geeft richting aan alle communicatie met huidige en potentiële klanten.
  • Motivatie. Delen van uitkomsten draagt bij aan de interne moraal en motivatie. Positieve klantfeedback helpt om vertrouwen en werkplezier te vergroten.
  • Optimalisatie. Onderzoek maakt potentiële problemen zichtbaar. Het helpt met plannen en vooruitdenken.
  • Sales. Vaak merken wij dat het stellen van vragen en het automatisch door leiden van respondenten naar bijvoorbeeld de landingspagina van een bedrijf, direct kan leiden tot verkopen. Je kunt bijvoorbeeld de bekendheid van een nieuw product of dienst inventariseren en meteen vragen of men prijs stelt op contact.

Gemakkelijk en snel

Klantonderzoek is één van de krachtigste instrumenten die je in kunt zetten om je succes op korte termijn te vergroten.   

Waardevol Ondernemen heeft haar eigen klantonderzoek programma’s ontwikkeld met een unieke “enthousiasme insteek” die volledig gericht zijn op promotor activatie. Wij identificeren op een gemakkelijke en snelle manier de promotors van jouw bedrijf en hun bronnen van enthousiasme. Ook onderzoeken we op welke wijze deze promotors het best geactiveerd kunnen worden. Wij noemen onze programma’s daarom Promotor Activatie Programma’s. 

Eerst meer weten?

Neem contact met ons op voor meer informatie. Of bezoek onze training MKB Groeiversneller. Daar ontdek je nog 14 andere manieren om slim groei te realiseren met jouw bedrijf.

 



 

Gratis E-Book

Aanbevelingsgedrag stimuleren? Download gratis ons inspiratie E-Book over Promoter Activatie

Waardevol Ondernemen B.V.
info@waardevol-ondernemen.nl
T: 0852103909
Postadres
Postbus 71
5740 AB Beek en Donk
KvK: 62779583
BTW: 1172.06.003.B.01
Algemene Voorwaarden