Home › Blog

Gebruiken van de waardevolle Content Planner

Bij waardevol ondernemen staat de focus op de relatie centraal en niet de focus op de verkoop. Het doel is om de Cirkel van Aanbevelingen© op gang brengen. Door te focussen op de relatie bouw je slim aan een netwerk van personen die in jouw doelgroep vallen. Met goede content heb je veel mogelijkheden om relaties op te bouwen en te onderhouden. Denk aan social media, je website, blogs en nieuwsbrieven.

Het bedenken van goede content kan lastig zijn en het uitwerken is vaak een nog grotere uitdaging. Schrijven is wellicht niet je vak of hobby en je hebt het al zo druk. Dit is dus een belangrijk onderdeel van jouw werk wat je moet plannen en waarvoor je een duidelijke en systematische aanpak nodig hebt!

Daarom willen we jou met een aantal heldere stappen helpen om deze uitdaging slim aan te pakken. Het doel is om met minimale inspanning, maximaal gebruik te maken van de kracht van de Cirkel van Aanbevelingen©.

Stap 1

Download de waardevolle content planner

Deze content planner is een belangrijk hulpmiddel om content onderwerpen te bedenken, te verzamelen, uit te werken en te plannen.

Stap 2

Plan een dagdeel in om de content planner te vullen. Werk je met een groter team plan dan een gezamenlijke afspraak in.

Met inplannen bedoel ik dat je nu meteen je agenda pakt en een dagdeel afspreekt -:) Het hoeft niet vanmiddag, maar deze oefening vergt echt wat tijd en daar wil je dus voor gaan zitten zonder gestoord te worden.

Tijdens het ingeplande dagdeel doorloop je de volgende stappen:

Stap 3

Pak de oefening denken vanuit jouw doelgroep op pagina 32 er nog eens bij. Had je die al gevuld dan heb je mooie eerste input. Had je hem nog niet opgepakt begin daar dan mee. Bedenk zoveel mogelijk behoeftes die jouw doelgroep kan hebben in relatie tot jouw product. Noteer deze.

Stap 4

Open de content planner in Excel.

De content planner heeft verschillende kolommen. Ideeën voor blogs noteer je in de eerste kolom. Verder kun je relevante data noteren en is er voldoende ruimte om de inhoud van berichten op te nemen.

Denk ook na over de beelden die je wilt gaan gebruiken. Zet deze beelden in een aparte map en verwijs hiernaar. In de overige kolommen bepaal je hoe je de content gaat inzetten, via welk kanaal en in welke vorm. Sommige onderwerpen lenen zich voor een gratis aanbod op jouw site in de vorm van een download terwijl andere onderwerpen geschikt zijn voor een tekst-blog of video-blog op jouw site of geschikt zijn voor een klein bericht op social media.

Stap 5

In de planner staan een aantal ‘triggers’ om systematisch na te denken over verschillende vormen van content. Gebruik de triggers om mogelijke onderwerpen te bedenken en noteer al jouw ideeën.

  • Trigger 1. Zijn er relevante events op jouw vakgebied waar jij jouw doelgroep een plezier mee doet wanneer je erop wijst. Eigen events die gepland staan noteer je hier natuurlijk ook! 
  • Trigger 2. Noteer feestdagen of bijzondere dagen die zich lenen voor een leuke boodschap. Google maar eens op bijzondere feestdagen of kijk op www.issuekalender.nl
  • Trigger 3. Welke verhalen van enthousiaste klanten heb jij die je wilt delen. TIP: Met een promoter activatie onderzoek van Waardevol Ondernemen kun je deze verhalen snel verzamelen.
  • Trigger 4. Actuele content. Deze vul je door het jaar heen met actuele nieuwsitems.
  • Trigger 5. Relevante onderwerpen die aansluiten op behoefte doelgroep of het waard zijn om te. In stap 3 heb je nagedacht over behoeftes van jouw doelgroep. Kijk welke zaken zich kunnen lenen als onderwerp.
    • Verder hebben we nog 9 mogelijke type content benoemt waarvan wij weten dat ze de kans op delen vergroten. Dit zijn;
      1. Berichten met humor en inhakers.
      2. Het stellen van vragen.
      3. Persoonlijk zijn en dit tonen.
      4. Het gebruiken van een vaste rubriek.
      5. Berichten die inspireren.
      6. Het delen van Tips en Tricks.
      7. Het betrekken van fans.
      8. Introductie van nieuwe producten en diensten.
      9. Het gebruik en delen van leuke relevante content van anderen.

Stap 6

Bekijk de opgehaalde ideeën en bepaal welke het meest aanspreken. Prioriteer de meeste aansprekende blog onderwerpen. Met deze blogs ga je het komende half jaar aan de slag.  

Stap 7

Plan periodiek tijd in om content te gaan schrijven. Met een 3-4 uur per maand kom je vaak al een heel eind. Ga alleen schrijven als je het leuk vind en daar redelijk goed in bent. Geef anders iemand een duidelijke instructie en besteed het uit. De Content Planner is een prachtig hulpmiddel om de uitvoering uit te besteden.

Stap 8

De belangrijkste stappen heb je nu genomen namelijk het bedenken van onderwerpen. Voor het schrijven van de blogs zelf verwijzen wij graag naar de 50 blog tips op pagina 72 in het werkboek. Vind je schrijven lastig? Waardevol Ondernemen kan dit voor jou verzorgen.

Stap 9

Maak van de Content Planner een 'levend document'. Dat wil zeggen: review en update de inhoud regelmatig. De meeste klanten doen dit 1x per kwartaal of 1x per half jaar.  

Laat het ons even weten als je hulp nodig hebt voor het vullen van je eigen Content Planner, het schrijven van jouw tekst-blogs of het maken van video-blogs.

Veel succes met het produceren en verspreiden van jouw eigen content. Het is een essentieel onderdeel om jouw business snel naar een hoger plan te tillen! 



 

Gratis E-Book

Aanbevelingsgedrag stimuleren? Download gratis ons inspiratie E-Book over Promoter Activatie

Waardevol Ondernemen B.V.
info@waardevol-ondernemen.nl
T: 0852103909
Postadres
Postbus 71
5740 AB Beek en Donk
KvK: 62779583
BTW: 1172.06.003.B.01
Algemene Voorwaarden